Warsztaty w Muzeum Ikon, Galerii Sleńdzińskich i Muzeum Zamenhoffa - gimnazjaliści Zespołu Szkół Społecznych STO przy Fabrycznej na czas matur przenieśli się w plener.
- A wszystko z myślą o licealistach, którzy piszą matury – mówi dyrektor ZSS STO Ewa Drozdowska. – By im nie przeszkadzać, gimnazjaliści zaliczyli bardzo interesujące warsztaty – w muzeach i galerii.
Klasy trzecie wzięły udział w zajęciach „Ṡredniowieczne wtajemniczenie” w galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku. To swoista opowieść o malarstwie temperowym z pokazem slajdów.
- Poznawaliśmy średniowieczne techniki malowania najpierw podczas półgodzinnej prezentacji multimedialnej, a potem podczas zajęć praktycznych. Dużą atrakcją było samodzielne sporządzanie farby temperowej z proszku, odrobiny wody i żółtka i wykorzystanie jej do malowania naszych inicjałów – opowiada Magda Wydrycka z III B.
Pierwszaki pojechały do Supraśla do Muzeum Ikon, gdzie uczyły się pisać ikony.
- To pierwsze w Polsce interaktywne muzeum prezentujące sztukę sakralną prawosławia – opowiada Ewa Drozdowska. - Wystawy są opatrzone oprawą świetlną, obrazową i dźwiękową.
Uczniowie obejrzeli XVIII i XIX- wieczne ikony, przedmioty sakralne i unikalne freski.
- Muzyka, która towarzyszyła zwiedzaniu tworzyła niesamowity nastrój – wspomin Marysia Jarończyk, pierwszoklasistka. - Przewodniczka ciekawie opowiadała historię powstawania ikon, co znaczą poszczególne kolory, symbole.
Uczniowie mogli też spróbować własnych sił przy pisaniu ikon na zagruntowanej desce.
- To właśnie najbardziej podoba mi się w takich wyjazdach - praktyczne zastosowanie wiedzy zdobytej podczas zwiedzania – dodaje Filip Kamionowski.
Młodzież dowiedziała się wielu ciekawostek na temat tworzenia ikon.
- Do malowania wykorzystuje się wyłącznie naturalne barwniki. Wszystkie pozostałe składniki powinny być również jak najczystsze czyli pochodzące z ziemi, roślin, zwierząt, gdyż tylko takie naturalne materiały zapewniają świętość ikonie – opowiadają uczniowie.
Link do strony artykułu: https://wm5.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/szkola-w-plenerze